Winkelwagen

Alfa Bier in Expeditie Nederland: Regionale familiebedrijven

By 17 januari 2025februari 17th, 2025Nieuws
Martijn Meens hoe is het om in een familiebedrijf te werken interview

Op maandag 30 december 2024 was de Alfa Bierbrouwerij te zien in Expeditie Nederland. In de aflevering die in het teken stond van regionale familiebedrijven, vertelden Michelle, Martijn en vader Harry Meens openlijk over hoe het nu écht is om voor een familiebrouwerij te werken. De mooiste momenten. De uitdagingen. De vreugden. En de angsten. Dit eigenwijze gezin kan elkaar soms in de haren vliegen, maar de passie voor hun prijswinnend bier verenigt hen.

We beginnen in de keuken met een glaasje Alfa Edel Pils. Martijn legt uit dat het bier al getest is op factoren zoals pH, kleur en schuim door de brouwer. Maar de belangrijkste kwaliteitscontrole, de smaak, kan alleen door het bier te proeven. En dat bierproeven doet de familie Meens elke dag samen met de brouwers. Zo wordt al ons bier dat de brouwerij verlaat eerst geproefd. Deze strikte kwaliteitscontrole zorgt ervoor dat we jaarlijks internationale prijzen winnen voor de smaak en kwaliteit van onze bieren. Naast grote prijzen, zoals de London Beer Awards en World Beer Awards, vind je ons ook dikwijls bovenaan een beste bieren of beste pils lijst. Zo kreeg ons Edel Pils de eerste plaats op Bierista’s Top Tien Bieren lijst.

Het Alfa Bier wordt geproefd door de familie Meens en de bierbrouwers

De Expeditie Nederland aflevering vertelt wat meer over de geschiedenis van de Alfa Bierbrouwerij. De brouwerij is in 1870 gesticht door Joseph Meens. Toen was het bedrijf nog een kleine boerderij. Om zijn personeel ook in de winter werk te kunnen bieden, begon Joseph Meens met zijn zelfgeteelde gerstemout bier te brouwen. Onze prijswinnende bieren worden nog steeds volgens het traditionele recept gebrouwen.

Expeditie Nederland benadrukt dat er sinds Joseph Meens’ eerste pilsje geen dag voorbij is gegaan dat er in de Alfa Brouwerij geen bier gebrouwen werd. Zelfs tijdens lastige periodes, zoals periodes met tekorten aan grondstoffen en zelfs de Tweede Wereldoorlog konden dit familiebedrijf niet stoppen. Deze periodes waren echter wel spannend voor de brouwerij. Andere onafhankelijke bierbrouwerijen in de buurt verdwenen of werden overgenomen door grote concerns. Ook in de huidige tijd is dit geen onbekend fenomeen. Zo werd de Limburgse familiebrouwerij Brand Bier overgenomen door de Nederlandse multinational Heineken NV.

Nu, 155 jaar later, runnen de vierde en vijfde generaties van de familie Meens de brouwerij. Vader Harry Meens staat nog aan het roer als directeur. Zijn zoon Martijn Meens en dochter Michelle Meens beginnen echter steeds meer taken en verantwoordelijkheden over te nemen en zullen de familiebrouwerij uiteindelijk gaan leiden en de management over het familiebedrijf geheel overnemen.

Hier sprak de familie in 2022 ook al over in de Ondernemerslust podcast van Nationale Nederlanden. Michelle en Martijn vertellen in de podcast over het proces: op dat moment namen ze steeds meer operationele taken over en begonnen ze ook al meer strategische beslissingen te nemen. Het doel was toen hetzelfde als nu: om langzaamaan het familiebedrijf geheel over te nemen van vader Harry Meens. Martijn Meens gaf destijds wel aan dat hij het nog erg fijn vond om soms op zijn vader terug te kunnen vallen.

Martijn Meens in Expeditie Nederland

De Expeditie Nederland aflevering volgt eerst Martijn Meens, die verantwoordelijk is voor het brouwproces. Hij vertelt dat hij al van jongs af aan betrokken is bij de brouwerij. Toen hij klein was kwam hij uit nieuwsgierigheid al rondneuzen en later hielp hij ook mee met het sorteren van de flessen. Hij wordt gevraagd hoe hij het vindt om in het familiebedrijf te werken. Martijn antwoordt dat het mooi is om mensen te werken die je goed kent en volledig kunt vertrouwen. Aan de andere kant kent het werken in een familiebedrijf ook nadelen.

“Mijn vader doet dit natuurlijk al 40 jaar en heeft het op een bepaalde manier gedaan. En wij willen natuurlijk sommige dingen anders doen. En dan krijg je ook wel eens een meningsverschil.”

Martijn Meens vertelt in Expeditie Nederland hoe het is om in zijn familiebedrijf te werken. Ondertiteling op de afbeelding: "En hoe is het om in dat familiebedrijf te werken?"

In de Ondernemerslust podcast vertelde Martijn hier meer over. Destijds had de familie Meens een externe adviseur ingeschakeld om hen te begeleiden tijdens het overnametraject. Op bepaalde momenten kon de overname van het familiebedrijf namelijk stroef lopen. Harry, Michelle en Martijn hebben alle drie sterke meningen en dit kon leiden tot meningsverschillen of ruzies. Harry Meens vertelt dat hij als algemeen directeur soms strikt kan zijn en dat er dan wel eens met deuren geslagen wordt. Lachend vertelt de familie over Martijns kantoordeur die niet meer helemaal goed hangt. In dat geval schakelden ze de externe adviseur in om het conflict te bemiddelen.

Michelle Meens bij Expeditie Nederland

We verlaten de brouwer en schuiven met Harry en Michelle Meens aan in het Proeflokaal 1870. Michelle Meens is verantwoordelijk voor de marketing van het bedrijf. Ze bespreekt met haar vader de druk die komt kijken bij de overname van een familiebedrijf.

“We zijn natuurlijk een familiebedrijf dat nu 154 jaar bestaat. Ik ben de vijfde generatie. Dus ik voel zelf natuurlijk best wel de druk van die vier generaties voor mij om dat te continueren.”

Voor vader Harry Meens is dit een bekend gevoel. Hij vertelt dat hij als enig kind geen keus had. Het was vanzelfsprekend dat hij de brouwerij van zijn vader zou overnemen. Hij wilde zijn kinderen wel zelf die keuze laten maken. Hij vertelt dat zijn grootste angst is dat het te zwaar wordt voor zijn kinderen en dat ze ongelukkig worden. “We zitten in een globaliserende wereld met altijd grotere concerns en bedrijven. En wij als familiebrouwerij moeten daartegen knokken.”

Martijn en Michelle concurreren al lang niet meer met andere lokale brouwerijen. Zij moeten het 154 jaar oude familiebedrijf staande weten te houden als concurrent van de twee grootste brouwerijketens van de wereld. De grootste brouwerijketen ter wereld is de Belgische AB-InBev: eigenaar van onder meer de lokale concurrent Hertog Jan. De op één na grootste brouwerijketen ter wereld is Heineken, eigenaar van de (voorheen) Limburgse concurrent Brand Bier. In de Ondernemerslust podcast vertelde Harry Meens hierover:

Harry Meens bij Expeditie Nederland met quote: "Mijn vader had de brouwerij, ik was het enigst kind" over de overname van het familiebedrijf

“In deze behoorlijke verdringingsmarkt, de biermarkt, is het niet makkelijk om als familiebedrijf tegen de internationale grote spelers te moeten vechten en dat met succes doen is geen sinecure.”

Harry Meens was op een bepaald moment wel bang dat zijn kinderen de familiebrouwerij niet voort zouden zetten. Toen zowel Michelle als Martijn de brouwerij verlieten om buiten het familiebedrijf ervaringen op te doen, was er onzekerheid over de overdracht van het bedrijf. Harry Meens vertelt hierover dat hij in een dip belandde en even helemaal van de kaart was. In de afgelopen vier generaties was het vanzelfsprekend dat de volgende generatie het familiebedrijf zou voortzetten, maar nu kwamen er pijnlijke vragen aan bod voor Harry Meens. Komt die vijfde generatie eraan, ja of nee? Wat is de toekomst van het bedrijf? Moet je dan aan iets anders overdragen?

Ondanks deze uitdagingen wil Michelle graag het familiebedrijf voortzetten met haar broer Martijn en houdt ze zich ook al bezig met het doorvoeren van veranderingen. In de Ondernemerslust podcast benadrukt ze dat een nieuwe generatie een nieuwe tijd met zich mee brengt. Veel meer gaat nu digitaal en alles gaat een stuk sneller dan in de tijd van Harry Meens.

“Vroeger, jij vertelde me toen jij begonnen was … ja, hoe ging dat dan? …. Briefpost?”

Het antwoord was Telex: een voorloper van het faxapparaat. Nu zegt Michelle dat ze wel 40-50 emails per dag krijgt. In de Expeditie Nederland aflevering vertelt ze dat ze meer wil digitaliseren en automatiseren. Zij ziet deze middelen als kansen voor de groei van het bedrijf. Uiteraard laat ze de familietraditie hierbij niet los. Deze traditie is door het gehele bedrijf verwoven.

Michelle Meens screenshot Expeditie Nederland met de quote "Maar wel met respect voor die 154 jaar traditie"

Expeditie Nederland leidt de kijker naar het generatieplein van de Alfa Bierbrouwerij. Op dit plein staan bankjes met quotes van familieleden uit elke generatie van de brouwerij. Dit plein maakt het duidelijk dat Alfa Bier geen gewone brouwerij is. Zij zijn nog een echt familiebedrijf. Traditioneel, persoonlijk en eigengereid. Michelle verwoordt waarom dit generatieplein bij de Alfa Brouwerij past:

“We willen onafhankelijk zijn. We vechten lekker tegen de globalisten. We willen onze eigen baas kunnen zijn.”

Harry Meens samen met Martijn en Michelle en de ondertitleling van Harry Meens: "Zelfstandig blijven en niet opgeven"

Bekijk de Alfa Bier Expeditie Nederland aflevering zelf. Het segment over de Alfa Bierbrouwerij begint vanaf minuut 13:00 in de aflevering.

Wil je werken bij een familiebedrijf? Bekijk hier de vacatures!

Wil je samenwerken met een familiebedrijf? Neem vrijblijvend contact op met een van onze vertegenwoordigers en ontdek de voordelen van een zakelijke samenwerking.

alfabier

alfabier

Gelegen in het unieke Limburgse heuvellandschap ligt onze familiebrouwerij. In 1870 opgericht door Joseph Meens en momenteel geleid door de 4e generatie in de hoedanigheid van Harry Meens. En de vijfde generatie staat te popelen om over een aantal jaren de familietraditie voort te zetten. “Bierbrouwen is passioneel bezig zijn met een product”